Ján Kolkus zdôrazňuje, že kľúčom k úspechu je tím zamestnancov a technologické inovácie. Automatizované procesy zlepšujú komfort hostí a efektivitu prevádzky. Významná je aj personalizácia služieb a práca s dátami pomocou systému Ellipse od HORECA GROUP. Tento príklad inšpiruje celý segment slovenského hotelierstva k neustálemu zlepšovaniu a inováciám.
 



Prestížny titul Hotelier roka 2023 si tento rok odniesol pán Ján Kolkus z nádherného Chateau Belá. Toto ocenenie už takmer tridsať rokov udeľuje Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska. Odceňuje tak tých najlepších odborníkov v segmente slovenského hotelierstva a je považované za uznanie odbornosti, vytrvalého úsilia zlepšovať kvalitu služieb a prispievať k rozvoju slovenského hotelierstva. V odvetví, ktoré sa dynamicky mení a vyžaduje neustále inovácie – najmä v oblasti technológií, automatizácie a digitalizácie – predstavuje úspech Chateau Belá inšpiratívny príklad.

Moderné nástroje a efektívny manažment dokážu zásadne ovplyvniť každodennú prevádzku hotela a zlepšiť zážitok hostí. S pánom Kolkusom sme sa porozprávali o tom, ako sa mu darí spájať tradičné hodnoty s inováciami a modernými technológiami, čím zefektívňuje hotelové operácie a vytvára pridanú hodnotu pre hostí.

V prvom rade, srdečne gratulujeme k víťazstvu! Aké faktory považujete za kľúčové pri riadení hotela, ktoré vám pomohli dosiahnuť tento významný úspech?
JK: V dnešnej dobe je kľúčovým faktorom úspechu jednoznačne tím zamestnancov. Sú základom všetkého. Najmä v hoteli, akým je náš, „na zelenej lúke“, kde sa usilujeme poskytovať 100 % kvalitné služby, je práve nasadenie a profesionalita tímu rozhodujúca.

Druhým dôležitým faktorom je technické zabezpečenie. Moderné technológie nám pomáhajú zabezpečiť napríklad aj to, aby boli naši hostia ubytovaní rýchlo a efektívne, čo výrazne zlepšuje celkový zážitok z pobytu.

Ako sa majú, podľa vás, správne viesť ľudia a čo vnímate, ako najväčšiu výzvu pri vedení tímu?
JK: Riaditeľ musí byť v prvom rade aj psychológ. V tíme 55 zamestnancov, ktorí sú rôznej vekovej kategórie, je veľmi dôležité rozumieť ich potrebám a motiváciám. Výzvou je aj to, že náš hotel sa nachádza na pohraničí, kde musíme komunikovať až v štyroch jazykoch. To znamená, že je nutné prispôsobiť štýl komunikácie a prístup každému jednotlivcovi, podľa jeho jazykových schopností a kultúrnych rozdielov. Flexibilita, empatia a schopnosť správne rozpoznať potreby každého zamestnanca sú kľúčové pre efektívne vedenie.

Myslíte si, že sa tieto kľúčové faktory zmenili v posledných rokoch s rozvojom technológií?
JK: Technológie nám umožnili zefektívniť množstvo procesov a zlepšiť zážitok hostí. Významnú úlohu hrá naša webová stránka a online rezervačný systém, ktorý umožňuje hosťom jednoduchú rezerváciu pobytu. Máme aj virtuálnu asistentku, ktorá odpovedá na bežné otázky a výrazne odbremeňuje recepciu. Vďaka nej ovplyvníme zber e-mailov potencionálnych zákazníkov, čo je pre nás nesmierne dôležité. 

Ďalším pokrokom je práca so štatistikami a údajmi od zákazníkov, ktorá je vďaka systému Ellipse, ktorý používame, veľmi jednoduchá a efektívna. 
Aj keď sa čoraz viac presúvame do online priestoru, zachovávame aj niektoré tradičné prvky, ako napríklad klasické kľúče, pretože si uvedomujeme, že niektorí hostia stále oceňujú osobný prístup a dotyk tradičnosti.

Takže pri zvažovaní implementácie automatizácií  inteligentné kľúčenky zelenú asi nedostanú  a čo automatické kúrenie?  
JK: Áno, rozhodli sme sa ísť touto cestou a chceme implementovať automatizované kúrenie. Plánujeme zaviesť systém s čipmi na izbách a oknách, ktorý bude automaticky zapínať a vypínať kúrenie podľa aktuálnych potrieb. Týmto spôsobom optimalizujeme spotrebu energie a zabezpečíme, že hostia budú mať vždy príjemné a komfortné prostredie. Taktiež nám to pomôže efektívnejšie riadiť náklady na prevádzku, keďže systém bude fungovať iba vtedy, keď to bude naozaj potrebné.

Keďže si chceme zachovať aj tradičný charakter hotela, inteligentné kľúče zatiaľ nemáme v pláne implementovať.

V oblasti ubytovania sú dnes veľmi populárne riešenia, ako je online check-in. Ako sa táto inovácia odrazila na pohodlí hostí a efektivite prevádzky?
JK: Máme hostí, ktorí ho používajú s obľubou, ale aj takých, ktorí si zakladajú na tradičných postupoch – aj pri ubytovaní. Každopádne, online check-in považujeme za jednu z najdôležitejších inovácií, ktorá výrazne zvyšuje komfort hostí a efektivitu práce nášho tímu. Hostia môžu pohodlne dokončiť check-in ešte pred príchodom do hotela, čím šetria čas a vyhnú sa čakaniu na recepcii. Z pohľadu prevádzky nám online check-in pomáha lepšie rozložiť pracovné zaťaženie recepcie. Personál sa môže sústrediť na osobnejší kontakt s hosťami, ktorí potrebujú individuálnu starostlivosť alebo riešenie špecifických požiadaviek. Tento systém navyše minimalizuje administratívne chyby a umožňuje nám udržiavať vysokú úroveň služieb aj pri väčšom počte hostí.

Revenue management je dôležitým nástrojom na optimalizáciu výnosov. Má revenue tool význam skôr pri individuálnych dopytoch, alebo sa viac zameriavate na vyťažovanie skupinových rezervácií? Aký kľúč máte na to rozhodnúť sa, ako efektívnejšie vyťažiť kapacity hotela?
JK: Revenue management v našej prevádzke riešime cez EHM, kde používame Excel tabuľky na sledovanie a riadenie dopytu. Revenue management nám pomáha efektívne riadiť kapacity hotela a prispôsobovať ponuku na základe sezónnosti a typu rezervácie. Máme rôzne druhy dopytov – plesy, akcie, rodinné oslavy, svadby, individuálne rezervácie a firemné podujatia. Každý typ rezervácie vyžaduje odlišný prístup. Vďaka revenue nástrojom vieme lepšie optimalizovať využitie kapacít v závislosti od týchto faktorov a zároveň prispôsobiť ceny a ponuky tak, aby sme dosiahli maximálny výnos pri zachovaní kvalitnej služby pre hostí.
 



Ocenenie ste získali aj vďaka efektívnemu finančnému stabilizovaniu prevádzky. V tejto súvislosti s tým ma napadá otázka, ako vnímate prínos automatizácie v účtovníctve a správe výnosov? Môžete sa podeliť o skúsenosti s automatizovaným systémom, ktorý Vám pomáha pri sledovaní finančných tokov?
JK: Moderné PMS je neodmysliteľnou súčasťou našej prevádzky a považujem ho za základnú požiadavku pre efektívne riadenie hotela. Pre mňa je to kľúčový nástroj, ktorý umožňuje mať všetky potrebné dáta a informácie na dosah ruky. Vďaka cloud riešeniu je to doslovne. Systém nám umožňuje spravovať všetky finančné toky, od príjmov až po náklady, a získať prehľad o aktuálnych finančných výsledkoch v reálnom čase. Všetky naše rozhodnutia sa zakladajú na týchto číslach, čo nám umožňuje rýchlo reagovať a efektívne optimalizovať náklady. Automatizované nástroje v účtovníctve a správe výnosov nám tak šetria čas a pomáhajú zjednodušiť mnohé procesy. Aj toto určite prispelo k stabilizácii našich finančných tokov a k celkovej efektivite prevádzky.

Ako vnímate digitalizáciu v gastronómii a reštauračných službách? 
JK: Digitalizáciu zavádzame najmä tam, kde ju klient nevidí. Napríklad v kuchyni, kde kuchári používajú tablety na prijímanie objednávok a bločky automaticky odchádzajú cez elektronický systém. 
 



Ako vidíte budúcnosť hotelierstva na Slovensku v nadchádzajúcich rokoch? Aké technologické inovácie alebo trendy považujete za kľúčové pre udržanie konkurencieschopnosti a zlepšenie zážitkov hostí?
JK: Budúcnosť hotelierstva na Slovensku bude v značnej miere formovaná robotizáciou a automatizáciou procesov. Vývoj rýchlo napreduje. Verím, že tieto technologické inovácie pomôžu zefektívniť prevádzku a zároveň zlepšiť zážitky hostí. Automatizované systémy v oblasti rezervácií, komunikácie s hosťami, či riadenia energií sú už dnes neoddeliteľnou súčasťou moderných hotelov. Kľúčové bude tiež zdokonaľovanie personalizácie služieb, ktorá umožní lepšie prispôsobiť pobyty individuálnym potrebám každého hosťa. Tieto trendy nám pomôžu udržať konkurencieschopnosť a zabezpečiť, aby sme neustále ponúkali kvalitné a inovované služby.

Hotelierstvo má za sebou náročné obdobie, získali ste ocenenie po dlhšej dobe, kedy sa neodovzdávalo. Čo pre vás toto ocenenie znamená po tak náročnom období?
JK: Toto ocenenie je pre mňa najväčšia pocta, ktorú môže riaditeľ dosiahnuť. Po všetkých tých výzvach, ktoré sme v posledných rokoch prekonali, najmä v oblasti personálnych zmien a adaptácie na nové podmienky v HoReCa segmente, je to potvrdenie, že všetko naše úsilie a tvrdá práca neostali bez odozvy. Je to aj motivácia do ďalšieho rozvoja a potvrdenie, že správny prístup k ľuďom a inováciám má zmysel.

Máte nejaké tipy na vaše obľúbené HoReCa prevádzky, v ktorých ste si istý kvalitou služieb?
JK: Určite. Medzi moje obľúbené prevádzky patria Kaskády, ktoré si neustále držia svoj vysoký štandard. Zlatý kľúčik, ktorý je zárukou kvalitných služieb. Rovnako ma veľmi príjemne prekvapil Season vo Zvolene, kde sa snúbi výborná kuchyňa a komfortné prostredie. 

Cesta k úspechu

Je zrejmé, že úspech Chateau Bela a cesta k titulu Hotelier roka sú postavené na poctivej práci a neustálom hľadaní nových riešení vedúcich k zlepšovaniu kvality služieb. Takýto prístup prispieva k posunu celého slovenského hotelierstva. Práca pána riaditeľa v Chateau Bela a jeho prístup k technologickým inováciám sú skvelým príkladom toho, ako digitalizácia, automatizácia a efektívne riadenie môžu zlepšiť nielen hospodárske výsledky, ale aj spokojnosť hostí. Pánovi Kolkusovi ďakujeme za rozhovor a prajeme jemu aj jeho prevádzke veľa ďalších úspechov.