Dnes je viac ako kedykoľvek predtým dôležité mať na prevádzke odborníkov, ktorí vedia, ako riadiť prevádzku a prispôsobiť sa novým výzvam.
Jednou z takýchto odborníčok je pani Anna Jarinová, hotelierka telom i dušou so skúsenosťami nielen od nás, ale aj zo zahraničia, ktorá už dlhé roky pôsobí v tomto segmente. Pani Jarinová bola jednou z TOP 3 nominovaných na cenu Hotelier roka 2023 a my sme s ňou urobili rozhovor, ktorý sa týka aj mnohých inovatívnych zmien, ku ktorým pristúpila počas svojho pôsobenia a riadenia nádhernej prevádzky - Galicia Nueva.
Vaše pracovné skúsenosti sú bohaté nielen na Slovensku, no siahajú aj do zahraničia. Práve po Vašom poslednom pôsobení v Katare vaše kroky postupne viedli do Galície Nueva, počas pôsobenia v tomto nádhernom historickom hoteli kde ste zastávala funkciu riaditeľa hotela od 2022 do 2024 viac, ako 2 roky ste sa dostali do TOP 3 finalistov za rok 2023 v súťaži Hotelier roka. Čo pre vás táto nominácia znamená?
Je to pre mňa veľká česť. Táto nominácia je výsledkom práce, ktorú sme spolu s tímom odviedli, a vnímam ju ako veľké zadosťučinenie. Je to tiež motivácia pre mladšie pokolenie, aby sa venovali hotelierstvu, ktoré je náročné, ale veľmi krásne a naplňujúce. Pozitívna spätná väzba, ktorú sme dostali aj od odbornej verejnosti, bola pre nás veľkým povzbudením a znamená, že profesionalita v HoReCa segmente nezostane bez povšimnutia. Tento úspech mi dodal silu pokračovať a ubezpečuje ma, že postup implementácie inovácií je správny, aby akákoľvek prevádzka udržala vysokú úroveň služieb a zároveň efektívne dokázala reagovať na neustále sa meniace podmienky v tomto segmente.
Hoteloví hostia sú z roka na rok náročnejší – na služby, ponuku, vybavenie, ale aj technológie. Dnes je potrebné zavádzanie digitalizácie a automatizácie. Aký je váš pohľad na inovácie v tomto smere?
Veľmi pozitívny. Všetko, čo mi prácu zefektívni, beriem ako výhodu. Inovácia nie je len o tom, že sú trendy, ale o tom, ako nám pomáhajú skvalitniť služby a zvýšiť produktivitu. Digitálne nástroje a automatizácia nám umožňujú zjednodušiť mnohé procesy, ktoré by inak zabrali oveľa viac času a energie. A tým pádom sa môžeme viac venovať našim hosťom, čo je v tomto biznise kľúčové. Pre mňa je to obrovská pomoc.
Mali ste možnosť pracovať so hotelovým systémom Ellipse od Horeca Group. Viete ho teda porovnať aj s inými systémami. Videli ste aj vďaka systému Ellipse a modernizáciám, ktoré nepretržite prináša aj reálne výsledky na prevádzke?
Áno, určite. Efektívnejšie strávený čas a lepšia organizácia práce nám umožňili neraz venovať sa hosťom kvalitnejšie a s väčším nasadením. Napríklad s využitím rôznych modulov a technológie sme dokázali v systéme rýchlo spravovať rezervácie, sklady, komunikáciu s hosťami a mnohé ďalšie procesy, ktoré by inak trvali omnoho dlhšie. Výsledky sme videli v okamžitom skrátení času, ktorý sme museli alokovať na riešenie administratívnych úloh, a to nám poskytovalo viac priestoru na zlepšovanie zážitku pre hostí.
Je náročné udržiavať kvalitu služieb na Slovensku?
Myslím si, že udržiavanie kvality služieb na Slovensku nie je náročné, ale je nevyhnutné staviť na dve kľúčové veci. Prvou je neustále vzdelávanie personálu, aby bol vždy pripravený poskytovať tie najlepšie služby. Druhou je neustále zavádzanie technologických noviniek, ktoré sú dnes v hotelierstve nevyhnutné. S modernými nástrojmi, ako je softvér Ellipse, je možné optimalizovať a automatizovať procesy, čo nielen zefektívňuje prácu personálu, ale aj zvyšuje spokojnosť hostí.
Ellipse nie je len hotelový a reštauračný softvér – je to komplexný nástroj, ktorý ponúka všetko, čo prevádzka potrebuje pod jednou strechou. Automatizácia procesov, ako sú online rezervácie, priamy predaj na Googli, moderné prístupové systémy, notifikácie pre hostí a jednoduché online platby, umožňuje hotelom efektívnejšie riadiť ich prevádzku a zvyšovať príjmy. Okrem toho vernostné systémy a analytické nástroje na sledovanie preferencií hostí pomáhajú budovať dlhodobé vzťahy s návštevníkmi. Inováciami a digitalizáciou môžeme ponúknuť hosťom jedinečný zážitok a tým sa odlíšiť od konkurencie.
Mňa na systéme Ellipse baví jednožnačne jeho flexibilita vďaka cloudovému riešeniu. Kontrolu prevádzky som tak bez problémov dokázala robiť aj z pláže vzdialená na tisícky kilometrov kedykoľvek mi to vyhovovalo.
Aké sú najväčšie výzvy, s ktorými sa stretávate v hotelovom biznise?
Najväčšou výzvou je určite modernizácia procesov. Mnohokrát je veľmi ťažké zmeniť zaužívané postupy a štruktúry, ktoré sú v prevádzke už roky. Ľudia sa často boja zmien, najmä keď ide o niečo, čo ako - tak už roky funguje. Tento spôsob zmýšľania môže byť veľmi „kockatý“, keď sa na veci pozeráme len z hľadiska komfortu a zaužívaných zvykov. Preto je dôležité, aby sme nielen zavádzali nové technológie, ale aj pripravili personál na ich prijatie a naučili ho vidieť v modernizovaných procesoch výhody.
Bez otvorenosti voči zmene je ťažké ísť vpred.
Existuje nejaká konkrétna spätná väzba od hostí, na ktorú si rada spomínate?
Je ich mnoho. Napadá mi príklad hostí, ktorí prišli na raňajky, ukázala som im hotel a po tomto stretnutí som dostala e-mail, ktorý mal dĺžku jednej A4, plný ďakovných slov. Je to skvelý pocit vedieť, že vaša práca a snaha sú ocenené. Takéto spätné väzby ma vždy vedia nabiť energiou a motivujú ma pokračovať v tom, čo robím.
Mali by ste tipy na vaše obľúbené HoReCa prevádzky, v ktorých ste si istá kvalitou služieb? Doprajete si aj vy oddych v hoteloch?
Áno, určite mám pár obľúbených miest. Zámok Šimák je skvelý, hlavne čo sa týka ubytovania a komplexného zážitku. Wellness and spa hotel Kaskády sú známe svojou stabilnou kvalitou zamestnancov, čo je veľmi dôležité pre konzistentnú úroveň služieb.
Čo sa týka oddychu, áno, samozrejme, aj ja si doprajem oddych v hoteloch, keď mám čas. Mám rada kvalitné služby a zážitky, ktoré ma inšpirujú. Vo všeobecnosti inklinujem k miestam, kde je prítomný silný genius loci – miestam s dušou, ktoré ponúkajú viac než len ubytovanie. Ide o hotely, ktoré dokážu sprostredkovať jedinečný zážitok a preniesť hostí do iného sveta. Často sú situované v historických budovách s neopakovateľnou atmosférou, autentickým príbehom a dôrazom na detail. Tieto prevádzky vytvárajú nezabudnuteľné momenty, keď sa hosť stáva súčasťou histórie, objavuje jej zákutia a stáva sa súčasťou veľkého príbehu daného miesta.
Napredujte vďaka zmenám
Je to práve flexibilita, ochota prijať zmenu a neustále sa vzdelávať, ktoré umožňujú prevádzkam dosiahnuť vysokú úroveň služieb a konkurencieschopnosti. Aj napriek výzvam, ktorým čeli HoReCa segment, je možné udržať vysokú kvalitu, ak sa spojí odborný prístup, inovácia a technologické nástroje, ako je napríklad systém Ellipse, ktorý efektívne podporuje každodenný chod a zlepšuje hosťovskú skúsenosť. Dôležité je, aby sme aj na Slovensku pokračovali v zlepšovaní našich procesov a neváhali sa prispôsobiť, čím sa dostaneme na úroveň svetových štandardov, ktoré naši hostia očakávajú.
Ďakujeme pani Anne Jarinovej za rozhovor a želáme jej veľa úspechov!